V16 ? oznaczenie silnika widlastego składającego się z 16 cylindrów.
Jego największą wadą jest ogromne spalanie nawet w porównaniu z silnikami V12 i skomplikowana budowa jak i serwis.
R3 (silnik) Ten artykuł dotyczy układu silników spalinowych.Zobacz też: inne znaczenia tego słowa. Blok silnika zbudowanego w układzie R3 Reihenmotor Drei Zylinder.gif R3 ? oznaczenie rzędowego silnika spalinowego o trzech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie.
Dla lepszego wyrównoważenia często stosuje się wałki wyrównoważające.
W przypadku silnika dwusuwowego (gdzie pełen cykl pracy wynosi 360° - czopy korbowe są przesunięte względem siebie o kąt 120°.
Z uwagi na dobre wyrównoważenie takiego silnika przez wiele lat układ R3 był stosowany zasadniczo tylko dla dwusuwów.
Coraz częstsze od lat 70.
XX wieku stosowanie przeniesienia napędu samochodów osobowych na przednią oś praktycznie wymusiło poprzeczne ustawienie silnika - i aby zmniejszyć jego długość zastosowano układ R3. Samochody z silnikami w układzie R3 Jednym z najmniejszych seryjnie produkowanym silnikiem w tym układzie jest Suzuki F5A o pojemności 543 cm?, który był używany w Suzuki Alto oraz Suzuki Fronte. Również Smart Fortwo wyposażony jest w silniki o tym układzie: benzynowe o pojemnościach 600, 700 i 1000 cm? oraz Diesla o pojemności 800 cm?. Volkswagen AG zainstalował silniki w tym układzie w samochodach Audi A2, Volkswagen Polo, SEAT Ibiza oraz Škoda Fabia. W samochodach użyto wariantów o pojemnościach od 1,2 dm? do 1,4 dm?. Jednostki wyposażone są w cztery zawory na cylinder3.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/R3_(silnik)Co prawda, zarówno podczas lekcji teoretycznych, jak i lekcji praktycznych trzeba wykazać się odpowiednio dużym skupieniem, a bez treningu zbyt wiele nie osiągniemy, jednak przy odrobinie dobrej chęci z pewnością osiągnięcie sukcesu nie jest tak trudne, jak mogłoby się to wydawać.
Pomoc ze strony fachowych instruktorów na pewno jest jednym z czynników, które warunkują, jak szybko powiedzie nam się na egzaminie.Dużą rolę odgrywa tutaj również stres, który często uniemożliwia podczas egzaminu wykonywanie racjonalnych decyzji i paraliżuje zdającego..